zondag 19 april 2015

Sollicitatiestress

Saskia: En nu ben ik klaar voor een leuke nieuwe baan.. Ik heb een vacature voor mij liggen, waarvan ik overtuigd ben dat dit een baan voor mij is. En het combineert ook nog eens erg goed met de opleiding die ik wil gaan volgen. Daar zit ik dan achter de laptop, volledig geblokkeerd! Wat is dat toch? Ik weet zeker dat ik het kan, ben enthousiast, mensen die mij goed kennen, zoals jij, vinden dit een vacature voor mij, dus met genoeg geloof en vertrouwen ga ik zitten voor de brief, maar dan komt er niks. Laat mij maar gewoon kletsen denk ik dan, want mezelf verkopen op papier, dat kan ik gewoon niet goed. Die druk die ik er dan zelf op zet is zo vervelend. Naja, uiteindelijk typ ik dan maar een verhaal, maar ben niet echt overtuigd... Even een grote kop thee en straks weer verder. Hoe pak jij dit aan? Jij zei laatst dat je een brief ging schrijven, 2 uur later had ik jouw proefbrief binnen en een week later heb je een baan...tips??

Anneke: Haha! Dat klinkt wel erg flitsend.. Vergeet niet dat ik al half binnen was, niet te vergelijken met de vacature waar jij naar zit te staren. Hoe ik het aanpak: ik bouw mijn brief stap voor stap op. Ik weet dat vier alinea's echt lang genoeg is en dat de brief met gemak op een A4 hoort te passen. In de eerste alinea refereer je aan de vacature, in de tweede waarom jij geschikt bent voor de baan, in de derde waarom jij graag bij juist die organisatie de functie zou willen uitoefenen en in de vierde toon je nog wat enthousiasme en noem je dat je de brief graag persoonlijk toe komt lichten. Elke alinea begint met steekwoorden, of schrijven voor de vuist weg. En dan maar schaven en bijwerken.. Belangrijk is dat je geen opsomming geeft van je kwaliteiten, maar dat deze blijken uit hoe jij jezelf omschrijft. Bovendien moet je een keuze maken in al je kwaliteiten. Belicht vooral jouw eigenschappen die waardevol zijn voor de functie. Dit doe je ook met je CV. Nu klinkt het alsof ik het allemaal zo goed weet, maar ik haal mijn tips ook gewoon elders. Het blijft een pittig klusje.. Vanavond heb ik hier twee grote koppen thee en ga ik je helpen! 


Saskia: Ik heb een concept. Had veel informatie via een lieve vriend gekregen en wist niet goed waar ik moest beginnen met die informatie. Concept naar hem gestuurd, met ideeën terug gekregen en er zelf nog wat aan gesleuteld. Vanavond neem ik het mee naar jou. Wil er nog wat bij in en daar komen we samen vast uit. Is er meteen een spellingscheck overheen gegaan..:)
Ik wil deze baan, dit is waar ik al heel lang naar uitkijk. Waar ik mijn kwaliteiten en ervaring in kan zetten en nieuwe dingen kan leren en ontdekken. Ik hoop het zo, dan is mijn nieuwe begin echt compleet.



Anneke: Het concept dat je had, stond al heel aardig. Met thee en fudge kropen we achter de pc en hebben we er een versie van gemaakt waar je een goed gevoel over had. Ik ben benieuwd wat de andere redactieleden nog aan opmerkingen hebben. Dat jij dé persoon bent die deze baan zou moeten krijgen, dat is me volstrekt duidelijk. Het past zo goed bij je! En inderdaad, wat een prachtig nieuw begin zou dat zijn..
Ik ben ondertussen van mijn allerlaatste tentamen af, mijn stageverslag stuur ik zo naar mijn begeleiders en het schrijfwerk van de scriptie zit stevig in elkaar. Volgens mijn scriptiebegeleider was ik de enige van zijn acht 'klantjes' die de boel goed op de rit heeft. Dat geeft moed! Volgende week echter moet ik mijn eerste lessen geven en er ligt nog geen programma. Gisteren samen met de andere nieuwe docent overlegd en taken verdeeld. Moet nu aan de bak daarvoor. SPSS moet iets langer geduld hebben..

Saskia: De redactieleden waren ook erg tevreden, een paar kleine aanpassingen en de brief gaat vanmiddag op de mail. De thee en fudge waren lekker en daarmee maakte je goed, dat je het toetsenbord uit mijn handen sleepte om vervolgens zelf te gaan typen...lichtelijke ongeduld bij het aanzien van mijn backspace en deleteknop gebruik. Mooi!! Het werd een beetje te laat voor mij gisteravond. Vanmorgen had ik het zwaar met uit mijn bed komen en nu zit ik in de zon achter de pc te werken en kan ik mijn ogen nauwelijks openhouden. 

Je bent goed bezig!! Gaat dan soms wel een beetje ten koste van je gezondheid, maar dan heb je ook wat.. Die lessen komen ook wel goed. Er zit vast al een klein concept in je hoofd en je doet het niet alleen.. Tof dat je in al deze drukte toch even tijd hebt gemaakt om me te helpen met de brief! Nog even bikkelen deze week en dan gaan we zaterdag een potje poolen.. Lang geleden, ik pak je (je bent nu een keer niet zo scherp)!
Anneke: Haha! Tja, dat was weer een mooi projectje samen achter de pc... Ik ben benieuwd wanneer je op gesprek gaat. Dat dit gaat gebeuren lijkt me niet meer dan volstrekt kloppend! Spannend hoor, ik duim voor je. 
Met mijn gezondheid gaat het inderdaad wisselend. Ik probeer alles in een lager tempo te doen en regelmatig te ontspannen. Van de week was ik uit eten met mijn oud-collega/maatje, dikke pret. Wel wat gênant, de slappe lach in een restaurant. Maar, who cares?! Onze pot pool sloot hier mooi bij aan. We bakten er weinig van, maar lol hadden we des te meer. Jij bezat het talent om voortijdig de zwarte bal te potten, of in een gat waar ie niet in mocht en bij mij bleven de ballen steeds op een bijna onwerkelijke manier vlak voor het gat tot stilstand komen. De rest van mijn weekend is een afwisseling van werken aan de lessen (dat kan ook heel goed op zaterdagochtend in de Bagels & Beans!) en gezelligheid met leuke, lieve mensen. Toch tel ik van binnen wel af naar maandag, eerste les...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!